Aristegui, Méxicoleaks a boj o svobodu slova

„Mexická logika: přijdou na střet zájmů prezidenta, jeho manželky a ministra hospodářství při koupi domů. Koho propustí? Novináře, kteří na to přijdou.“

Jorge Ramos, moderátor zpráv na kanálu Univision.

V Mexiku se od minulého týdne bojuje. Není to boj na ulici o kontrolu nad územím za pomoci samopalů tak, jak je v Mexiku běžné. Je to boj o svobodu slova a transparentnost, který se vede ve virtuálním prostoru sociálních medií a informačních serverů za pomoci hashtagů, lajků, komentářů, článků a sdílení, či naopak naprosté ignorace v duchu „pokud se o tom nemluví, tak to prostě neexistuje.“ A o čem že se to (ne)píše? O propuštění novinářky Carmen Aristegui z rádiového zpravodajského pořadu Noticias MVS.

Carmen-Aristegui-al-aire revolucion tres punto cero

Novinářka Carmen Aristegui. Zdroj: http://www.revoluciontrespuntocero.com

Carmen Aristegui je jedna z dlouhodobě nejvýraznějších a mnoha politiky nejobávanějších novinářek v Mexiku. Proslavila se odkrýváním skandálních případů korupce odehrávajících se mezi mexickou elitou: ať už tou politickou, podnikatelskou či církevní. Má své vysílání na CNN en español a po řadu let na Radio MVS uváděla od pondělí do pátku ranní zpravodajskou relaci, kterou pravidelně poslouchaly miliony Mexičanů a jež byla považována za jedno za mála nezávislých mexických zpravodajství poskytující objektivní a často kompromitující informace získané za pomoci vlastního týmu investigativních reportérů.

Mimo jiné v listopadu roku 2014- v době politické krize po zmizení 43 studentů– zveřejnila reportáž odhalující střet zájmů zasahující prezidenta Peñu Nieto: skandál pojmenovaný Casa Blanca, tedy Bílý dům, se týkal obrovské luxusní vily v hodnotě téměř 150 milionů Kč, kterou dostala prezidentova manželka od společnosti Grupo Higa. Tato společnost už od dob, kdy Peña Nieto byl guvernérem státu Mexiko (2005-2011), získávala důležité a nákladné státní zakázky jako je třeba stavba dálnic. Po zvolení Peñy prezidentem byla například mezi vítězi konkurzu na stavbu vysokorychlostního vlakového spojení mezi hlavním městem a Querétarem, přičemž tato zakázka je už od počátku opředena tajemstvím a dohady o korupci. V tuto chvíli je oficiálně kvůli škrtům v rozpočtu pozastavena na dobu blíže neurčenou, i když poprvé byla zrušena bezprostředně po zveřejnění kauzy Bílý dům.

mexikoleaks Minulou středu 13.3 byl spuštěn Méxicoleaks, nezávislý internetový portál určený k shromaždování korupci či jinou trestnou činnost potvrzujících dokumentů, které můžou občané i novináři a aktivisté anonymně nahrát (to proto, že například informovat o infiltraci autorit organizovaným zločinem může autorovi způsobit od výhružek, „postrašení“ až po násilnou smrt). Tyto dokumenty pak budou posouzeny, kauza prošetřena a případně se zveřejní v mediích zapojených do projektu. Kromě známého týdeníku Proceso či internetového zpravodaje Animal Político se na Méxicoleaks podílí i tým investigativních novinářů, jež spolupracují s Aristegui. Ta navíc v živém vysílání vyjádřila projektu svou podporu. A to se ukázalo jako problém pro majitele rádia MVS.

Hned následující den byli propuštěni reportéři Daniel Lizárraga a Irving Huerta, blízcí spolupracovníci Aristegui. Ta se jich zastala a začala trvat na jejich znovupřijmutí. Na to rádio reagovalo zveřejněním rozvázání pracovního poměru s Carmen Aristegui v neděli v noci, tj. včera, 15.3, jež paradoxně zdůvodnilo tím, že nemůže přijmout ultimáta a podmínky svých zaměstnanců, protože firemní kultura MVS rádia se točí kolem práce v týmu, a proto takový individualistický přístup nemá místo v jejich projektu. Od včerejší noci se k Aristegui, Lizárragovi a Huertovi přidalo několik dalších novinářů, kteří jako projev solidarity podali výpověď.

Zajímavé je hlavně to, jak na tuto zprávu reagují různá média:

Pro ta, která se snaží o nezávislé zpravodajství či jsou považována za opoziční (tedy Proceso, la Jornada, animalpolitico.com, sinembargo.mx a samozřejmě aristeguinoticias.com), je to hlavní zpráva dne. Navíc za propuštěním vidí spojitost s Bílým domem a tlak prezidenta a jeho spolupracovníků, kterým se zkrátka nehodí podobné skandály a naopak se snaží o cenzuru a umlčení nepohodlných novinářů.

Podobně to líčí i zahraniční zpravodajské servery jako Reuters, the Guardian, Al Jazeera, Forbes, CNN, the New York Times, the Financial Times či the Washington Post.

Propuštěním se mnohem méně zabývají konzervativnější média el Universal a Reforma. Krátký článek s holými fakty („Carmen Aristegui byla v neděli 15.3 propuštěna z vysílání MVS Radio, protože vedení nepřijalo její ultimátum.“), ale bez dalších hledání příčin, zveřejnil i provládní deník Milenio a internetové stránky největší televizní stanice Televisa.

Ani řádka o Aristegui se neobjevila na internetových stránkách deníků Excelsior, el Sol de México či TV Azteca (ta dohromady s Televisou ovládá televizní monopol v Mexiku). Tato média (spolu s Mileniem a Televisou) dlouhodobě fungují spíše jako „hlásná trouba“ vlády, proto není divu, že o jejím propuštění a nepokojích, které tato událost způsobuje, nemají zájem informovat.

aristegui_protesta2

Demonstrace za Carmen Aristegui: „Když tě posloucháme, Carmen, dáváš nám naději na lepší Mexiko.“ zdroj: http://www.animalpolitico.com

Otázka je, co bude dál: sama Aristegui vzkazuje, že se proti propuštění odvolá, protože bylo nezákonné. Nebylo by to ostatně poprvé, kdy by se vrátila zpět do rádia: už jednou byla propuštěna v roce 2011 poté, co ve vysílání zveřejnila dohady z poslanecké sněmovny o alkoholismu tehdejšího prezidenta Felipe Calderóna a zároveň ho vyzvala, aby se k tomu vyjádřil. Podle svých slov byla tenkrát vyhozena na popud hlavy státu, protože se za to odmítla omluvit. Do vysílání se vrátila díky protestům posluchačů po 14 dnech. I teď jí mnoho Mexičanů vyjadřuje podporu, na internetu i na ulici: před sídlem rádia se dnes večer sešlo 2 tisíce lidí, aby vedení předali petici za její znovupřijetí s více než 170 000 podpisy, které se podařilo během dne nasbírat.

(PS. Na serveru týdeníku Proceso vyšel článek, ve kterém autor potvrzuje doměnku spojitosti Bílého domu a propuštění: Aristegui nemohla výsledky investigace ohledně korupční kauzy na MVS Rádiu odvysílat, protože ji majitelé upozornili, že v takovém případě bude ona i její tým propuštěn. O zveřejnění případu se tedy postaral Proceso a její internetová stránka Aristegui noticias. Odtud se postupně rozšířil i do dalších médií, kromě MVS. Od té doby nicméně měla být na černé listině prezidenta, a až s Wikileaks (oficiální důvod je spojení tohoto projektu se značkou MVS Noticias bez dovolení majitelů) se naskytla záminka pro propuštění).

Reklamy

5 thoughts on “Aristegui, Méxicoleaks a boj o svobodu slova

    • Do rádia se nevrátila, ale internetová stránka ariteguinoticias.com se dost rozrostla a převzala funkci hlavního zprostředkovatele jejích zpráv, třeba jen její účet na facebooku sleduje přes pět miliónů lidí (oproti jejímu bývalému zaměstnavateli Noticias MVS, který má jenom něco přes milion). Tak jako tak, bohužel to v Mexiku dopadlo jako vždycky, lidi se chvíli bouřili, poukazovali na nespravedlnost, a pak se zas vše vrátilo do starých kolejí..

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s