Banda Sinaloense aneb dechovka po mexicku

Jeden z nejpopulárnějších mexických hudebních stylů se jmenuje banda sinaloense, někdy zkráceně pouze banda. Banda znamená skupina, sinaloense odkazuje na severozápadní stát Sinaloa, odkud tato hudba pochází. Až 18 hudebníků hrajících na tubu, trumpetu, klarinet, lesní roh, trubku, pozoun, basový buben, vířivý buben… Že vám to připomíná českou dechovku? Tak to je váš dojem správný, ona to takydechovka je a dokonce má i středoevropské kořeny. V druhé polovině 19. století se Mexiko se na chvíli stalo císařstvím- to když Mexičanům přijel vládnout Maximilián Habsburský, bratr císaře Františka Josefa. Právě jeho doprovázely na žesťové nástroje a perkuse hrající vojenské kapely, které se staly vzorem a inspirací pro místní. Ti v průběhu času do evropských pochodů a polek zakomponovali svůj latinskoamerický šmrnc a mexická banda byla na světě. V různých částech Mexika se mírně lišila počtem hudebníků a hudebními nástoji. Proč zrovna ta ze Sinaloy se stala tou nejznámější? To proto, že ve 40. letech 20. století Banda El Recodo ze Sinaloy poprvé nahrála své písničky a její popularita se díky rádiu rychle rozšířila po celé zemi.

banda el recodo

Banda El Recodo v minulosti. zdroj: http://www.bandaelrecodo.com.mx/historia#

Až potud podobnost s českou dechovkou. Oproti té totiž mexická banda není hudbou jenom pro důchodce a pár nadšenců, naopak je to hudba, kterou poslouchají děti, dospívající i dospělí po celém Mexiku (především na severu). Kromě tradičních skupin (třeba El Recodo funguje už skoro 80 let) neustále vznikají další uskupení, které chrlí nové nahrávky, v televizi existují kanály a programy věnované pouze bandě, chodí se na masové koncerty, v rádiu vyhrává jedna písnička za druhou, v každém větším i menším městě najdete lokální bandu, která hraje na oslavách. Na druhou stranu zároveň není přijímána bezvýhradně všemi- některým Mexičanům se líbí, jiní ji nemůžou ani vystát a tvrdí, že je to hudba pro křupany.

A témata? Jednoznačně láska a ženy. Slova písniček většinou pojednávají o různých podobách lásky: občas o té šťastné a naplněné, o lásce tělesné, o zamilování se, nejčastěji ovšem o lásce nešťastné, o partnerských problémech, o nevěrách, milenkách, rozchodech. Oblíbeným tématem je „zpověď“ opuštěného muže, který svojí bývalku proklíná a přísahá, že jako on teď s kumpány utápí svůj žal v alkoholu a vzpomíná na její polibky a objetí, jednou po něm bude naopak jeho bývalka ještě prstíčkem hrabat, ale to on už bude těžce za vodou a i kdyby nebyl, jeho hrdost mu nedovolí se k ní vrátit. Díky tomu, že ve stylu banda je na každý milostný problém hned několik písniček, se kterými se Mexičani můžou jednoduše ztotožnit a taky si je zanotovat, je běžné slyšet bandu v kantinách (mexická hospoda, přičemž až do současnosti do některých není ženám povoleno vstoupit) a doprovázet její poslech popíjením značného množství piva, tequily či whisky.

Takže abyste si nepředstavovali nějakou Moravanku ve španělštině: vybrala jsem pro vás jednu písničku, která poslední dva měsíce zní úplně všude- v rádiu, v televizi, v obchodech i z mobilů patřících především Mexičankám, protože text je nezvykle romantický. A abyste si tu romantiku taky mohli pořádně užít, pod videem je i volný český překlad.

Povídej mi o sobě

Řekla jsi mi ahoj, mimochodem s úsměvem tak krásným jako samo nebe

znervóznil jsem tě, když jsem se rozpustile dotknul tvých vlasů

bylo to poprvé, co jsem tě viděl, všechno bylo tak něžné

nikdy jsem na to nezapomněl

Řekl jsem ti svoje jméno a ty jsi mi řekla to svoje

a pak jsme si povídali několik hodin, bylo tam spojení od prvního okamžiku

Moc ti to slušelo, byla jsi jako anděl a jen tak jsem ti dal růži

a zeptal jsem se tě

Povídej mi o sobě

o všech svých zájmech, kolik je ti let, co děláš,

jestli s někým chodíš, možná jsem tě s trochou štěstí potkal nezadanou

a řekni mi, jaký je tvůj názor, myslíš, že existuje láska na první pohled?

Já totiž ano

Povídej mi o sobě,

vyprávěj mi o svých trápeních, nebo jestli ti někdo někdy ublížil,

jestli je tvoje srdce v tuhle chvíli volné, nebo už je zadané,

protože myslím, že to moje někdo dneska uloupil, a ten někdo jsi ty

Povídej mi o sobě, snad mi řekneš, že jsi k mání jenom pro mě

4 thoughts on “Banda Sinaloense aneb dechovka po mexicku

  1. Pingback: Dobrodružství v podzemí | Mnoho tváří Mexika

  2. Pingback: 10 důvodu, proč si zamilovat Mexiko | Mnoho tváří Mexika

Zanechat Odpověď

